12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
De geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem drukt de waarde van een woning in de buurt tot 35 procent. Ook bij een drukke spoor- of autoweg wordt een korting geëist.

Hoe groot moet de korting op een woningprijs zijn om de geluidshinder erbij te nemen? Om een antwoord op die vraag te krijgen koppelde Roel Helgers, doctoraal student aan de KU Leuven, de geluidsbelastingkaarten voor Brussel en Vlaams-Brabant aan de woningprijsstatistieken en aan de duizenden gedetailleerde vastgoedtransacties van ERA, de keten van vastgoedmakelaars.
In de regio werd in 2014 gemiddeld 276.875 euro voor een woning betaald in een zone zonder geluidshinder. Er is volgens de overheid sprake van geluidshinder vanaf 55 dB (decibel). Zo'n 119.000 mensen (46.500 woningen) rond Zaventem wonen in een zone met geluidshinder. Daarvan worden er 31.700 dag en nacht geconfronteerd met geluidshinder.

Voor woningen in een zone met enkel geluidshinder overdag, bedraagt de korting op de woning zo'n 2 procent (8.000 euro). Dat wordt 8 procent in zones met ook 's nachts lawaaihinder.

Nog meer dan het onderscheid dag en nacht speelt de intensiteit van de geluidshinder mee. Bij de laagste categorie geluidshinder (55 à 59 dB, zowat 80 % van het hele gebied met hinder) blijft de korting beperkt tot 14.266 euro (-5 %). Ter vergelijking. Dat bedrag staat voor de prijs van een Dacia, een van de goedkoopste wagens. Vlakbij de start- en landingsbanen (70 à 74 dB) loopt de korting op tot 98.201 euro (-35 %). De prijs van een Porsche.

De discussie over de korting laait telkens op als de geluidshinder wijzigt. De luchthaven van Deurne is een goed voorbeeld. Daar wonen volgens de oude kaarten van 2011 zo'n 3.000 mensen in de zone met geluidshinder. Door het gewijzigde vliegverkeer is een nieuwe overlastsituatie ontstaan. Veel vastgoedeigenaars in de buurt voelen zich vandaag bekocht.

Bij geluidshinder door spoorwegen is sprake van een korting van 3,9 procent. Bij auto- en gewestwegen is dat 4,2 procent. Bij combinatie van beide loopt dat op tot 8,1 procent (22.440 euro).

Ook de reistijden naar grote steden hebben een negatief effect op woningprijzen: hoe langer onderweg, hoe goedkoper de woning. Iemand die 10 minuten dichter bij Brussel woont, betaalt 5,1 procent meer dan iemand die 10 minuten dichter bij Brussel woont, betaalt 5,1 procent meer dan iemand die 10 minuten langer onderweg is naar zijn werkplek in Brussel. Bij 40 minuten loopt de korting op tot 15,4 procent.
 
PATRICK LUYSTERMAN