12-Puntenplan

Het Burgerforum Luchthavenregio streeft naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaart. Hiervoor is een lange termijnstrategie nodig op basis van de 12 onderstaande punten. Lees ze hier of download het hier.

Burgermanifest Luchthaven 2040

Naar een gezond evenwicht tussen economie en leefbaarheid
Om in de toekomst economisch rendabel te zijn, heeft de luchthaven van Zaventem nood aan duidelijke strategische keuzes, een stabiele regelgeving en een draagvlak bij alle betrokkenen. Draagvlak is enkel mogelijk als de leefbaarheid voor de omwonenden verzekerd blijft. Daarom pleit het Burgerforum voor een duurzame ontwikkeling, met transparante en bindende afspraken over de impact van de luchthaven activiteiten op omgeving, gezondheid en milieu. De luchthaven kan zich ontwikkelen zonder uitbreiding. Lees het volledige burgermanifest.
MAATSCHAPPIJ BENUT TOESTELLEN NIET EFFICIËNT
 
Met het aantal afgelegde kilometers steeg vorig jaar ook de CO2-uitstoot door luchtvaart. Brussels Airlines doet het opvallend slecht.
 
De vliegtuigen van de Britse luchtvaartmaatschappij TUI Airways zijn het meest ­milieu-efficiënt – voor zover een vliegtuig dat überhaupt kan zijn. Dat blijkt uit de Atmosfair Airline Index van de Duitse milieuwaakhond Atmosfair. Brussels Airlines bengelt ergens onder aan het lijstje, op plaats 84 van de 125. Daarmee doet de Belgische maatschappij het beduidend minder goed dan, bijvoorbeeld, het Nederlandse KLM.
Atmosfair stelde de milieu­ranking op voor alle vliegmaatschappijen ter wereld en presenteerde de lijst zaterdag op de VN-klimaatconferentie in Katowice.e Braziliaanse maatschappij ­Latam Brasil en China West Air bekleden de tweede en derde plaats. De Duitse ngo vergelijkt de CO2-uitstoot van de vluchten met het laadvermogen van het vliegtuig en hoe efficiënt de laad- en passagiersruimte wordt gebruikt. De efficiëntiepunten die worden toegekend – in drie categorieën: lange, middellange en korte afstand – bepalen op welke plaats een vliegmaatschappij staat in de lijst.
 
Lees verder op standaard.be
0
0
0
s2smodern